KOMIKS aneb kreslený seriál...
Domů Historie komiksu Lada Josef Jaroslav Foglar Neprakta-Švandrlík Čtyřlístek Kája Saudek Pan Jekyll a Mr.Hyde časopisy socreal Komiks pro nejmenší Zelený Raul Asterix Inspektor Sniff Kapitán Kloss made in USA Garfield West Evropa Želvy Ninja Simpsons

 

Pepík Hippík
Petr a Lucie
Lips Tullian
Mladý svět
Major Zeman

 

Kája Saudek 


Kája Saudek (1935) je nejvýznamnější český komiksový tvůrce, zakladatel typické "saudkovské" komiksové školy a zároveň jediná osobnost v domácím komiksu, jejíž věhlas přesáhl hranice České republiky (respektive Československa).
 Na počátku 60.let se začal živit jako technický kreslič a posléze odešel dělat kulisáka na Barrandov, kde se propracoval až na místo pomocného architekta. V té době se jeho šuplík stále plnil jednotlivými obrázky i torzy kreslených příběhů, na publikování takovýchto komiksů ale v 50.a na počátku 60.let nebylo ani pomyšlení.

K průlomu došlo v roce 1966, kdy ho Miloš Macourek přizval ke spolupráci na filmu Kdo chce zabít Jessii?. 

Saudek výtvarně zpracoval titulky a plakát (obé v duchu svého oblíbeného žánru) a vytvořil pro film několik stran fiktivního komiksu o honbě za antigravitačními rukavicemi. Po úspěšném promítání snímku vykročil na volnou nohu a tvořil ilustrace i seriály pro řadu novin a časopisů. Jeho komiksy však byly i přes pozvolné uvolňování politické situace trnem v oku komunistickými dohlížitelům, a tak byly často na pokyn shora násilně ukončovány. Navzdory tomu začal Kája Saudek pracovat na ambiciózním cyklu o krásné lékařce Muriel, který dodnes nemá v českém komiksu obdoby. Po vpádu armád Varšavské smlouvy se ale naděje na jeho publikování rychle rozplynuly (druhý hotový díl nevyšel dodnes) a Saudek musel hledat cesty, jak přežít v nové situaci.  Podařilo  se mu ještě" animovat" film Čtyři vraždy stačí drahoušku (1970).

 Práce pro zahraniční vydavatele se,ale ukázala jako nereálné řešení. Začátkem 70.let měl plodné období a jeho kreslené seriály v Mladém světě byly pro někoho důvod, proč si tento časopis koupit. Pak byl zakázán jak bezkonfliktní, do minulosti zasazený Lips Tullian, tak i propagandistický Major Zeman.



Chtě nechtě si Kája Saudek začal na chléb vezdejší vydělávat kreslením ilustrací pro Pionýrskou stezku a dekorací pro Pionýrskou vlaštovku, komiksů se však vzdával jen velmi nerad. I tady byl nepohodlný.

Proto v roce 1979 zahájil kariéru undergroundového kreslíře. 

Pod svá ochranná křídla ho tajně vzala Československá speleologická společnost a díky Pavlu Noskovi mohl spolupracovat s legendárním Jaroslavem Foglarem a řadou dalších kvalitních scénáristů. Z tohoto období pochází i typicky česky pojatý superhrdinský příběh Arnal, který se stal nejpřekládanějším domácím komiksem vůbec. Po Sametové revoluci začaly vycházet reprinty Saudkových komiksů ve statisícových nákladech a objevila se řada Saudkových pokračovatelů i epigonů, sám Mistr však s novou tvorbou prakticky ustal. Z finančních důvodů se věnuje především tvorbě erotických kreseb a ojedinělý pokus o návrat Lipse Tulliana v Mladém světě byl pro malý zájem čtenářů zastaven. Jeho kresby vycházely také v časopise Pivní kurýr.




Ocenění:
comiCZaward 2001: Síň slávy


Bibliografie:

 Kresby v časopisech Aargh! #03 -#04

Arnal a dva dračí zuby & jiné příběhy 


Kresby v časopisech Crew #09-#11  

Jeskyně Saturn 
Výprava ze Sixie

Pepík-Hipík 


 Karel Kanál & Honza Hrom 
 Pepík Hipík, mladší bratr Honzy Hroma 
 Pepík Hipík odhaluje obchodníky s bílým masem

 Čtverylka 
 The Future's End 
Podivné pohádky 
 Lucie a Petr 
 Lup, Up a Ina 
Studňa 
 Patnáct životů 
Atentát 
 Objav 

Kresby v časopisech  Kometa #01 - #07



Kometa #11 - #17


 Lips Tullian: Nejobávanější náčelník lupičů 


Lips Tullian: Stříbrný poklad, Konec Sahrbergovy bandy 


Major Zeman a jeho 6 případů 


Modrá rokle (2. vydání) 
Mona Lisa (Výprava ze Sixie) 


Muriel a andělé 


Sexuela 


kresby v knize Svorní Gambusíni a jiné příběhy 


Tajemství zlatého koně 


Ztracený kamarád 
Štěstí a jiné příběhy 

a další......

 

 

Jeho filmové plakáty byly nepřehlédnutelné.